Drugi krok w sprawie utworzenia nowego rządu

artykul

Konstytucyjna procedura powołania Rady Ministrów uwzględnia trzy tryby. Dziś omawiamy tzw. drugi krok w sprawie utworzenia rządu, który znajduje zastosowanie w przypadku nieudzielenia Radzie Ministrów wotum zaufania.

Powołanie Rady Ministrów – fiasko pierwszego kroku

W ramach tzw. pierwszego kroku w sprawie utworzenia rządu Prezydent RP desygnuje, a więc, biorąc pod uwagę układ sił politycznych w Sejmie oraz poczynione na kanwie wyniku wyborów ustalenia, formalnie wyznacza przyszłego Prezesa Rady Ministrów. Osoba desygnowana proponuje skład nowej Rady Ministrów. Prezydent, który akceptuje zaproponowany skład Rady Ministrów, powołuje Prezesa Rady Ministrów wraz z pozostałymi członkami. Następnie nowy premier wnosi o udzielenie utworzonemu gabinetowi wotum zaufania. Nieudzielenie wotum zaufania Radzie Ministrów skutkuje uruchomieniem tzw. drugiego kroku w sprawie utworzenia rządu, co reguluje art. 154 ust. 3 Konstytucji RP.

Art. 154
1. Prezydent Rzeczypospolitej desygnuje Prezesa Rady Ministrów, który proponuje skład Rady Ministrów. Prezydent Rzeczypospolitej powołuje Prezesa Rady Ministrów wraz z pozostałymi członkami Rady Ministrów w ciągu 14 dni od dnia pierwszego posiedzenia Sejmu lub przyjęcia dymisji poprzedniej Rady Ministrów i odbiera przysięgę od członków nowo powołanej Rady Ministrów.
2. Prezes Rady Ministrów, w ciągu 14 dni od dnia powołania przez Prezydenta Rzeczypospolitej, przedstawia Sejmowi program działania Rady Ministrów z wnioskiem o udzielenie jej wotum zaufania. Wotum zaufania Sejm uchwala bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.
3. W razie niepowołania Rady Ministrów w trybie ust. 1 lub nieudzielenia jej wotum zaufania w trybie ust. 2 Sejm w ciągu 14 dni od upływu terminów określonych w ust. 1 lub ust. 2 wybiera Prezesa Rady Ministrów oraz proponowanych przez niego członków Rady Ministrów bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów. Prezydent Rzeczypospolitej powołuje tak wybraną Radę Ministrów i odbiera przysięgę od jej członków.

Drugi krok w sprawie utworzenia rządu – rząd parlamentarny

Bezskuteczność powołania rządu w ramach pierwszej metody aktualizuje unormowanie art. 154 ust. 3 Konstytucji. W świetle tego przepisu w razie niepowołania Rady Ministrów w podstawowym trybie lub nieudzielenia jej wotum zaufania Sejm, w ciągu następnych 14 dni, wybiera Prezesa Rady Ministrów oraz proponowanych przez niego członków Rady Ministrów bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.

Etapy głosowania
W przepisach ustawy zasadniczej brak jednoznacznej odpowiedzi na pytanie o kwestie organizacyjne wyboru Prezesa Rady Ministrów oraz członków Rady Ministrów podczas obrad Sejmu. Wydaje się, że realizacja tzw. drugiego kroku następuje zgodnie z prawem wówczas, gdy Sejm najpierw wybiera Prezesa Rady Ministrów, a następnie proponowanych przez niego członków Rady Ministrów. W obu przypadkach należy zachować quorum i większość określone w art. 154 ust. 3 Konstytucji RP.

Powołanie Rady Ministrów

Prezydent RP powołuje tak wybraną Radę Ministrów i odbiera przysięgę od jej członków. Warto zauważyć, że w omawianym przypadku Prezydent nie desygnuje Prezesa Rady Ministrów, lecz od razu powołuje wybraną przez Sejm Radę Ministrów. Omawiana procedura nie przewiduje także elementu exposé w kształcie znanym z tzw. pierwszego kroku.

W świetle art. 155 ust. 2 Konstytucji, w razie braku wyboru Rady Ministrów przez Sejm w sposób opisany wyżej, inicjatywa wraca do Prezydenta.

 

___________________________________________________

Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione. 

PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy

Odwiedź nasz Sklep, polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze

>>Powrót do artykułów w: Prawo w praktyce

Korzystając z naszych usług akceptujesz postanowienia Regulaminu oraz Polityki prywatności. Strona wykorzystuje pliki cookie. Możesz zarządzać plikami cookie poprzez modyfikację ustawień przeglądarki, z której korzystasz.

Przechodzę dalej