Informowanie o obniżkach cen - jakich praktyk unikać?

artykul

W całym kraju trwają kontrole przedsiębiorców pod kątem wdrożenia nowych przepisów prawa konsumenckiego. Szczególne zainteresowanie kontrolerów budzi informowanie o obniżkach cen stosowane przez sklep.

Informowanie o obniżkach cen - podstawowe zasady

Wraz z nadejściem Nowego Roku w życie weszły między innymi przepisy dyrektywy Omnibus. Od 1 stycznia  każdy przedsiębiorca, który ogłasza promocję lub wyprzedaż, musi podać w widocznym miejscu przy towarze nie tylko cenę aktualną, ale także najniższą cenę z 30 dni poprzedzających obniżkę. Przepisy te dotyczą nie tylko sprzedaży stacjonarnej,ale także sprzedaży internetowej i reklamy, również w telewizji czy radiu. Informacje powinny być przedstawione konsumentom w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen.

Informowanie o obniżkach cen może przybierać różne formy - zniżka procentowa, upust o konkretną kwotę, taniej o VAT, przekreślenie lub podanie ceny wyższej i aktualnej, umieszczenie hasła sugerującego wyprzedaż - przy czym obowiązkiem przedsiębiorcy jest podanie najniższej ceny towarów lub usług z ostatnich 30 dni. Obowiązek ten dotyczy zarówno promocji na konkretne artykuły, jak i ogólnego ogłoszenia o obniżce na całość lub część asortymentu.

>> Czytaj też: Inspekcja Handlowa rozpoczęła masowe kontrole

Informowanie o obniżkach cen - praktyki, które zakwestionował UOKiK

UOKiK przeprowadził od początku roku kilkadziesiąt kontroli, a ich wyniki pozwalają wskazać praktyki, których przedsiębiorcy powinni stanowczo unikać. Zastrzeżenia wzbudziło:

- podawanie aktualnej ceny sprzedaży i ceny przekreślonej, przy czym komunikat wyjaśniający, że cena przekreślona jest najniższą ceną towaru, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki, jest dostępny dopiero po rozwinięciu;
- posługiwanie się przy prezentowaniu obniżek (ceny przekreślonej) innymi wartościami referencyjnymi z pominięciem najniższej ceny z 30 dni przed obniżką;
- obliczanie wielkości obniżki (np. 20%, 150 zł) w odniesieniu do ostatniej lub standardowej ceny towaru, a nie najniższej ceny z ostatnich 30 dni;
- posługiwanie się sformułowaniami innymi niż „najniższa cena towaru w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki”, czyli np. „cena referencyjna”, „poprzednia/ostatnia najniższa cena”, „cena z 30 dni przed promocją”;
- prezentowanie informacji o najniższej cenie obowiązującej w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki w sposób nieczytelny: czcionka, kolorystyka, kontrast;
- podawanie aktualnej ceny sprzedaży i ceny przekreślonej bez zamieszczenia informacji, czym jest cena przekreślona.

Kiedy nie ma obowiązku podawania najniższej ceny?

Wymóg podawania najnższej ceny sprzed obniżki z ostatnich 30 dni nie jest bezwględny i przepisy przewidują pewne wyjątki. Powyższe reguły obejmujące informowanie o najniższej cienie nie obowiązują, gdy przedsiębiorca sprzedaje:

- produkty szybko psujące się, z krótką datą przydatności do spożycia – w tym przypadku sprzedawca musi uwidoczniać aktualną cenę i tę sprzed pierwszego zastosowania obniżki;
- produkty będące w ofercie krócej niż 30 dni – wtedy należy podać najniższą cenę od rozpoczęcia sprzedaży do wprowadzenia obniżki.

Nie ma też obowiązku podawania najniższej ceny sprzed obniżki, jeśli nie jest ogłaszana promocja ani wyprzedaż, a przedsiębiorca zwyczajnie obniża cenę regularną. Podobnie hasła promujące oferty sprzedażowe przez porównania będące ogólnymi oświadczeniami marketingowymi (np. najlepsze, najniższe ceny) oraz oferty wiązane (np. wielosztuki) nie podlegają nowym regulacjom.

 

Źródło:

- komunikat prasowy UOKiK, https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=19234

 

Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. 

Korzystając z naszych usług akceptujesz postanowienia Regulaminu oraz Polityki prywatności. Strona wykorzystuje pliki cookie. Możesz zarządzać plikami cookie poprzez modyfikację ustawień przeglądarki, z której korzystasz.

Przechodzę dalej