Inspekcja Handlowa rozpoczęła masowe kontrole sklepów

Inspekcja Handlowa rozpoczęła masowe kontrole sklepów

Źródło grafiki: https://pixabay.com

Wraz z nadejściem Nowego Roku w życie weszły nowe przepisy chroniące konsumentów. Teraz Inspekcja Handlowa skontroluje, jak przedsiębiorcy przestrzegają nowych obowiązków.

Informowanie o obniżkach cen i inne nowe obowiązki przedsiębiorców

Informowanie o obniżkach cen to jeden z nowych obowiązków, które nakładają na przedsiębiorców przepisy unijne. Prócz tego przepisy dyrektywy Omnibus wskazują zasady plasowania ofert w wynikach wyszukiwania czy zakaz sugerowania, że publikowane opinie konsumenckie są prawdziwe, jeśli przedsiębiorca nie wdrożył mechanizmów zabezpieczających ich wiarygodność. Przepisy nakładają na przedsiębiorców działających w internecie także nowe obowiązki informacyjne, np. podawanie numeru telefonu, informowanie, czy i jak weryfikują udostępniane opinie, a w przypadku platform handlowych – wskazywanie, czy dana oferta pochodzi od przedsiębiorcy czy od osoby fizycznej.

Teraz Prezes UOKiK sprawdza, jak rynek dostosował się do nowych przepisów. W pierwszej kolejności ruszają kontrole sklepów, a Inspekcja Handlowa sprawdzi, czy informowanie o obniżkach cen przebiega zgodnie z wymogiem prawnym. Jak wynika z oficjalnego komunikatu, obecnie kontrole ruszyły w 6 sieciach handlowych, a do ok. 40 przedsiębiorców zostały wysłane wystąpienia w sprawie możliwych nieprawidłowości.

>> Czytaj też: Informowanie o obniżkach cen - jakich praktyk bezwzględnie unikać?

UOKiK prześwietlił branżę e-commerce

Kontrole obejmują nie tylko sklepy stacjonarne, ale również branże e-commerce. Jak wynika z oficjalnego komunikatu, UOKiK sprawdził ok. 40 stron internetowych przedsiębiorców - sprzedawców działających w różnych branżach: odzież, kosmetyki, obuwie, sprzęt sportowy, sprzęt elektroniczny, platformy internetowe. Do wszystkich tych podmiotów zostały skierowane wystąpienia z prośbą o zajęcie stanowiska co do poprawności wdrożenia przepisów dotyczących najniższej ceny. Dotychczas wezwania zostały wysłane do przedsiębiorców działających pod markami: AliExpress, Allegro, Amazon, Avans, Biedronka, Bytom, C&A, CCC, Ceneo, Decathlon, Douglas, Electro, Empik, Eobuwie, Euro RTV AGD, H&M, Hebe, Intersport, Jysk, Kappahl, Lidl, Martes, Media Markt, Media Expert, Notino, Orange, Play, Plus, Recman, Reserved, Rossman, Sephora, Shopee, Smyk, Tchibo, T-Mobile, Vistula, Wittchen, Zalando, Zara.

 

Źródło:

- komunikat prasowy UOKiK, https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=19234

 

Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. 

Korzystając z naszych usług akceptujesz postanowienia Regulaminu oraz Polityki prywatności. Strona wykorzystuje pliki cookie. Możesz zarządzać plikami cookie poprzez modyfikację ustawień przeglądarki, z której korzystasz.

Przechodzę dalej