Źródło grafiki: https://pixabay.com
Black Friday, Black Week czy Cyber Monday wprawiają w euforię każdego fana zakupów. Ale czy każda ''okazja'' jest aby okazyjna? Dziś podpowiemy Wam, jak nie wpaść w pułapki komercji i konsumpcjonizmu, ale kupować mądrze i bezpiecznie.
Black Friday to nowa zakupowa "tradycja", którą przejęliśmy za sprawą kultury amerykańskiej. W Stanach Zjednoczonych jest to początek sezonu zakupów przed Bożym Narodzeniem, zapoczątkowany piątkiem po Dniu Dziękczynienia. Warto zauważyć, że od początku XXI wieku zwyczaj ten jest propagowany w coraz większej liczbie krajów, co wynika głównie z pobudek komercyjnych.
Nie tylko Black Friday elektryzuje fanów zakupów. Sprzedawcy kuszą licznymi promocjami także w ramach Black Week. Ten może trwać zarówno w tygodniu, w którym przypada "Czarny Piątek", jak i w tygodniu następującym po tym wydarzeniu - w zależności od preferencji danego sklepu. Zdecydowanie bardziej restrykcyjny jest termin tzw. Cyber Monday. Owy dzień zakupowego szaleństwa przypada zawsze w pierwszy poniedziałek po amerykańskim Święcie Dziękczynienia. W tym roku będzie to 2 grudnia.
Warto pamiętać, że zmiany zachodzące w gospodarce, determinowane przede wszystkim przez rozwój nowych technologii i cyfryzację, silnie wpływają na modele biznesowe, w tym także na szybki rozwój handlu internetowego (zob. szerzej H. Brdulak, Rola handlu internetowego w budowaniu nowego modelu biznesu w łańcuchach dostaw, Studia Ekonomiczne 2017, vol.315, s. 97-108). W dzisiejszych czasach wyprzedaże nie ograniczają się więc wyłącznie do fizycznych zakupów w sklepach stacjonarnych, ale dominują także w przestrzeni e- commerce.
Wiele cennych rad dla fanów zakupowego szaleństwa można znaleźć m.in. na stronach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wśród nich znajdziemy przede wszystkim te dotyczące racjonalnego podejścia do zakupów.
Jak zatem nie wpaść w pułapki wyprzedaży? Warto przede wszystkim:
- odpowiedzieć na pytanie, czy daną rzecz potrzebujemy, czy może po prostu ją chcemy;
- porównać cenę i sprawdzić, czy faktycznie jest ona niższa aniżeli najniższa cena sprzed 30 dni;
- porównać ceny w innych sklepach;
- zaplanować budżet;
- zrobić listę zakupów;
- kupując za pomocą karty kredytowej, na raty czy w formule odroczonej płatności zawsze należy zbadać, czy stać nas na zaciąganie takiego zobowiązania.
Warto również zdecydować się na płatność gotówką. Badania dowiodły bowiem, że lepiej kontrolujemy nasze wydatki, gdy płacimy za nie banknotami z realnego portfela, a nie elektronicznego, co pozwala nie wpaść w pułapkę "nadmiernego deficytu" w budżecie domowym.
Odpowiedź na to pytanie jest prosta - wszystkie.
Po pierwsze, konsumentowi zawsze przysługuje prawo do rzetelnej informacji. Zakres i forma informacji, które sprzedawca ma obowiązek przekazać, zależą od sposobu zawarcia umowy – tradycyjny czy poza lokalem lub na odległość. W przypadku sprzedaży towarów oraz informowania o obniżkach cen przedsiębiorca musi udzielić określonych informacji niezależnie od formy zakupów.
Po drugie, prawo do reklamacji nie doznaje ograniczeń z tego tytułu, że dany towar kupujemy na wyprzedaży. Konsument ma prawo do reklamacji, jeżeli kupiony towar jest niezgodny z umową. Podstawą reklamacji mogą być regulacje dotyczące odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową albo gwarancja (o ile została udzielona). Należy podkreślić, że do konsumenta należy wybór podstawy składania reklamacji, zatem przedsiębiorca nie może konsumentowi ani danej podstawy narzucić, ani zmienić decyzji konsumenta.
Po trzecie, przy zakupach przez Internet obowiązuje prawo do odstąpienia. Prawo do odstąpienia od umowy to tzw. prawo do zwrotu towaru. Umożliwia kupującemu zapoznanie się z towarem i daje czas do namysłu, czyli rozważenia racjonalności zakupu. To uprawnienie nie przysługuje w sklepach tradycyjnych, w których zależy to wyłącznie od woli sprzedawcy. Termin na odstąpienie od umowy wynosi 14 lub 30 dni. Należy podkreślić, że konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, ma prawo odstąpić od niej bez podawania przyczyny.
Zakupowe święto może być doskonałą okazją, by złapać odrobinę dystansu do otaczającego nas świata, oderwać myśli od codziennych problemów i dać się porwać magii witryn sklepowych. Jednak mimo wszystko warto robić to racjonalnie, w czym na pewno pomogą przedstawione rady. Łapmy zatem okazje, ale niech okazje nie złapią nas :)
>> Zobacz też: Black Friday i Cyber Monday - na co uważać?
Źródło:
Black Friday, Black Week, Cyber Monday – święta zakupowiczów?, https://uokik.gov.pl/black-friday-black-week-cyber-monday-swieta-zakupowiczow
_____________________________________
Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione.
PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy
Polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze oraz Instagramie
Reklamacje na nowych zasadach - otwarty webinar 29 marca
2023-03-28 15:00Czternasta emerytura w 2024 roku
2024-05-29 07:42Czy śmigus - dyngus może być karalny?
2024-04-01 09:10Ruszyły wypłaty z programu Dobry Start
2022-07-18 16:59