UOKiK zbadał rynek piwa w Polsce. Którym wytwórcom przypadła pozycja dominująca?
Jak wynika z raportu UOKiK, na krajowym rynku piwa dominuje trzech wytwórców, którzy produkują piwa na skalę przemysłową. To Kompania Piwowarska (znana m.in. z piwa Lech, Tyskie, Żubr), Grupa Żywiec (Żywiec, Warka, Królewskie) oraz Carlsberg Polska (Okocim czy Kasztelan). Łącznie te podmioty odpowiadały w 2022 r. za ok. 80 proc. sprzedaży piwa w Polsce – zarówno pod względem ilości, jak i wartości. Pozostałych 13 badanych wytwórców piwa – m.in. tzw. rzemieślniczych – wypracowało łącznie blisko 20 proc. udziału w rynku, przy czym w tej grupie dominowały: Van Pur S.A. (m.in. Łomża, Brok) oraz Perła – Browary Lubelskie S.A. (Perła, Zwierzyniec).
Prowadzone przez Urząd badania pokazały również, jak na rynku piw plasują się tzw. piwa kraftowe. Piwa rzemieślnicze, bo o nich mowa, posiadają niewielki udział w strukturze sprzedaży piw ogółem, gdyż wynosi on jedynie kilka procent. Wskazano, że może być to związane z wyższymi kosztami wytworzenia, a co za tym idzie ceną wyższą niż w przypadku piw produkowanych na dużą skalę. W konsekwencji wyższa jest więc także ich podatność na zmiany siły nabywczej konsumentów.
Badania rynku piwa przeprowadził również Eurostat. Z analiz wynika, że w 2023 r. kraje UE wyprodukowały 32,5 miliarda litrów piwa zawierającego alkohol i 1,8 miliarda litrów piwa o zawartości alkoholu poniżej 0,5% lub w ogóle bez alkoholu, co daje łącznie 34,3 miliarda litrów. Dane te dowodzą, że w porównaniu z 2022 rokiem produkcja piwa z alkoholem w UE spadła o 5% (-1,7 mld litrów), jednak w przypadku piwa bez alkoholu nastąpił wzrost o 13,5% w stosunku do roku 2022 (+0,2 mld litrów).
Wśród producentów dominującą pozycje zajmują Niemcy, Polska zaś plasuje się na trzecim miejscu produkując ok. 3,7 mld litrów. Nasz kraj wyprzedza również Hiszpania z wynikiem 3,9 mld litrów.
Jak wskazano w raporcie UOKiK, w latach 2019-2022 wzrost cen piwa przełożył się na ograniczenie skali ich sprzedaży, a trend ten w większym stopniu dotknął 11 mniejszych browarów. Skala wzrostu cen piw w latach 2019-2022 była różna w poszczególnych browarach, ale w większości przypadków była niższa od wskaźnika inflacji. To z jednej strony efekt silnej rywalizacji między browarami, ale też presji ze strony sieci handlowych – o czym wspominali ankietowani.
Większość browarów podkreśliła także intensywność konkurencji na krajowym rynku chmielu. Jednocześnie najwięksi producenci piwa w Polsce w dużej mierze zaopatrywali się w asortyment chmielowy za granicą, mimo że ceny polskiego chmielu były niższe niż u unijnej konkurencji. Z analizy UOKiK wynika, że najwięksi producenci piwa kupują chmiel za granicą m.in. ze względu na wymogi jakościowe. Zdaniem niektórych browarów tylko część polskiego chmielu spełnia ich potrzeby (np. w zakresie zawartości alfa kwasów, odpowiadających m.in. za piwną goryczkę). Niższa cena chmielu w Polsce wynika więc głównie z ograniczonej możliwości spełnienia warunków stawianych przez największe podmioty rynkowe, zarówno jeśli chodzi o właściwości surowca, jak i formy, w jakiej jest oferowany wytwórcom.
Badanie krajowego rynku piwa oraz rolno-spożywczych produktów (surowców) wykorzystywanych do jego wytwarzania, w tym określenie jego struktury i stopnia koncentracji, zostało przeprowadzone przez UOKiK w ramach postępowania wyjaśniającego DAR-1.401.1.2023.RLL i obejmowało ono lata 2019-2022. Adresatami badań zostało 16 wybranych browarów, w tym najwięksi wytwórcy piwa działający w kraju. Objęto nimi również producentów, przetwórców i pośredników chmielu oraz słodownie, czyli głównych dostawców surowców do wytworzenia trunku.
Efektem stał się „Raport z badania krajowego rynku piwa i chmielu”, który zawiera również rekomendacje zmian prawnych i systemowych. Wśród nich znalazły się takie propozycje, jak:
1) podejmowanie działań ukierunkowanych na budowę polskiej marki, wsparcie promocji zwiększenie areału upraw oraz wykorzystanie efektu skali,
2) rozwój kultury współpracy między krajowymi rolnikami, ale też z przetwórcami, co może wzmocnić ich pozycję konkurencyjną na rynku i sprzedaży polskich odmian chmielu czy piw na arenie międzynarodowej,
3) wsparcie rozwoju rynku piw tzw. kraftowych, rzemieślniczych,
4) podjęcie przez państwo spójnej, długofalowej polityka w kierunku dywersyfikacji źródeł energii, zmierzającej do obniżenia kosztów wytwarzania,
5) modernizacja w zakresie skali wykorzystania energii odnawialnej czy energetycznie oszczędnych rozwiązań (pozwoli to zwiększyć atrakcyjność oferty plantatorów i przetwórców chmielu oraz producentów piwa w Polsce, jednakże działanie to wymaga zmian prawnych).
Powyższe propozycje stanowią więc próbę odpowiedź na problemy rynku piwa, które wskazywali ankietowani producenci, plantatorzy oraz przetwórcy.
>> Czytaj też: Dodawanie followersów i zwiększanie liczby polubień pod lupą UOKiK
Źródło:
Eurostat: 34.3 bn litres of beer produced in the EU in 2023, https://ec.europa.eu/eurostat/en/web/products-eurostat-news/w/edn-20240802-1
Raport UOKiK z badania krajowego rynku piwa i chmielu, https://uokik.gov.pl/raport-uokik-polski-rynek-piwa-i-chmielu
_____________________________________
Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione.
PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy
Polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze oraz Instagramie
Klienci Zalando otrzymają specjalne vouchery
2024-07-24 10:30Jest decyzja UOKiK w sprawie PayPal
2024-07-18 22:05Wieczna promocja u podstaw zarzutów UOKiK
2023-03-31 09:00Urlop dla przedsiębiorców coraz bliżej
2024-03-27 09:53Czym jest weksel własny z klauzulą waluty?
2022-08-08 07:00Umowa spółki cichej w praktyce
2023-05-11 00:30