Źródło grafiki: https://pixabay.com/
Już 17 maja 2024 r. upływa termin dostosowania stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe do nowelizacji, która weszła w życie w dniu 17 listopada 2023 r.
Chodzi o rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 18 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Zmiana stanowi wdrożenie dyrektywy Rady z dnia 29 maja 1990 r. w sprawie minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia przy pracy z urządzeniami wyposażonymi w monitory ekranowe. Przede wszystkim rozporządzenie zmieniające zawiera zupełnie nowy załącznik określający minimalne wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii, jakie powinny spełniać stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe.
W nowym załączniku znajdziemy szereg informacji dotyczących tego, jakim standardom BHP oraz ergonomii powinno odpowiadać stanowisko pracy wyposażone w monitor ekranowy. Wyposażenie tego typu stanowiska pracy dzieli się na podstawowe (w tym monitor ekranowy, klawiatura, mysz, oprogramowanie) oraz opcjonalne (stacja dysków, drukarka, skaner, uchwyt na dokumenty, podnóżek). Do niezbędnych elementów wyposażenia zalicza się krzesło i stół.
Tytułem wstępu można wyróżnić ogólne wymagania, jakim powinno odpowiadać stanowisko pracy wyposażone w monitor ekranowy. Zgodnie z nowymi zasadami, wyposażenie stanowiska pracy oraz sposób rozmieszczenia elementów tego wyposażenia nie może powodować podczas pracy nadmiernego obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego i (lub) wzroku oraz być źródłem zagrożeń dla pracownika. W przypadku stosowania systemów przenośnych przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy, stanowisko pracy powinno być wyposażone w stacjonarny monitor ekranowy lub podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika, oraz w dodatkową klawiaturę i mysz.
Zgodnie z podstawowymi regułami stanowisko pracy powinno być tak zaprojektowane, aby pracownik miał zapewnioną dostateczną przestrzeń pracy, pozwalającą na umieszczenie wszystkich elementów obsługiwanych ręcznie w zasięgu kończyn górnych. Stanowisko pracy powinno być również tak usytuowane w pomieszczeniu, aby pracownik miał do niego swobodny dostęp. Poniżej prezentujemy wymagania szczególne dotyczące konkretnych elementów wyposażenia omawianego stanowiska pracy.
Monitor ekranowy powinien spełniać następujące wymagania:
-znaki na ekranie powinny być wyraźne i czytelne,
-obraz na ekranie powinien być stabilny, bez migotania lub innych form niestabilności,
-jaskrawość i kontrast znaku na ekranie powinny być łatwe do regulowania w zależności od warunków oświetlenia stanowiska pracy,
-regulacje ustawienia monitora powinny umożliwiać pochylenie ekranu.
Ustawienie monitora ekranowego oraz innych elementów wyposażenia nie powinno wymuszać niewygodnych ruchów głowy i szyi. Górna krawędź monitora ekranowego powinna znajdować się na wysokości oczu pracownika. Ponadto ustawienie monitora ekranowego względem źródeł światła powinno ograniczać olśnienie i odbicia światła.
Klawiatura oraz mysz powinny stanowić osobne elementy wyposażenia podstawowego stanowiska pracy. Konstrukcja klawiatury powinna umożliwiać użytkownikowi przyjęcie pozycji, która nie powoduje zmęczenia mięśni kończyn górnych podczas pracy. Powierzchnia klawiatury powinna być matowa, a znaki na klawiaturze powinny być kontrastowe i czytelne.
Konstrukcja stołu powinna umożliwiać ergonomiczne ustawienie elementów wyposażenia stanowiska pracy, w tym zróżnicowaną wysokość ustawienia monitora ekranowego i klawiatury, w szczególności powinna zapewniać:
-wystarczającą powierzchnię, gwarantującą łatwe posługiwanie się elementami wyposażenia stanowiska pracy i wykonywanie czynności związanych z pracą,
-ustawienie klawiatury z zachowaniem takiej odległości od przedniej krawędzi stołu, która umożliwia podparcie dla rąk i przedramion z zachowaniem co najmniej kąta prostego między ramieniem i przedramieniem,
-ustawienie elementów wyposażenia w odpowiedniej odległości od pracownika, bez konieczności przyjmowania wymuszonych pozycji.
Ponadto pracownik powinien mieć zapewnioną odpowiednią przestrzeń do umieszczenia nóg pod blatem stołu oraz do przyjęcia wygodnej pozycji i możliwości jej zmiany podczas pracy. Zgodnie z nowymi przepisami powierzchnia blatu stołu powinna być matowa.
Krzesło stanowiące wyposażenie stanowiska pracy powinno posiadać:
-dostateczną stabilność przez wyposażenie go w podstawę co najmniej pięciopodporową z kółkami jezdnymi,
-regulację wysokości siedziska, regulację wysokości oparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa, regulację kąta pochylenia oparcia oraz odpowiednie wymiary oparcia i siedziska, zapewniające wygodną pozycję ciała i swobodę ruchów,
-wyprofilowanie siedziska i oparcia odpowiednie do naturalnego wygięcia kręgosłupa i ud,
-możliwość obrotu wokół osi pionowej o 360°,
-regulowane podłokietniki.
Mechanizmy regulacji wysokości siedziska i pochylenia oparcia powinny być łatwo dostępne i proste w obsłudze oraz tak usytuowane, aby regulację można było wykonywać w pozycji siedzącej.
Jeżeli przy pracy istnieje konieczność korzystania z dokumentów, na życzenie pracownika stanowisko pracy należy wyposażyć w uchwyt na dokumenty, posiadający regulację ustawienia wysokości, pochylenia oraz odległości od pracownika. Na życzenie pracownika stanowisko pracy należy również wyposażyć w podnóżek.
Oświetlenie powinno zapewniać komfort pracy wzrokowej, w szczególności:
-oświetlenie na poszczególnych stanowiskach pracy powinno być dostosowane do rodzaju wykonywanych prac,
-należy ograniczyć olśnienie bezpośrednie od opraw, okien, przezroczystych lub półprzezroczystych ścian albo jasnych płaszczyzn pomieszczenia oraz olśnienie odbiciowe od monitora ekranowego, w szczególności przez stosowanie odpowiednich opraw oświetleniowych, instalowanie urządzeń eliminujących nadmierne operowanie promieni słonecznych padających na stanowisko pracy.
Dopuszcza się stosowanie opraw oświetlenia miejscowego, pod warunkiem że będą to oprawy niepowodujące olśnienia.
Przy projektowaniu, doborze i modernizacji oprogramowania, a także przy planowaniu wykonywania zadań z użyciem monitora ekranowego pracodawca powinien uwzględniać w szczególności następujące wymagania:
-oprogramowanie powinno odpowiadać zadaniu przewidzianemu do wykonania,
-systemy komputerowe powinny zapewniać przekazywanie pracownikom informacji zwrotnej o ich działaniu,
-systemy komputerowe powinny gwarantować wyświetlanie informacji w formie i tempie odpowiednich dla pracownika.
Zgodnie z rozporządzeniem zmieniającym pracodawcy mieli 6 miesięcy od dnia jego wejścia w życie na dostosowanie utworzonych już stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe do minimalnych wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii. Biorąc pod uwagę datę wejścia w życie zmiany, termin ten upływa w dniu 17 maja 2024 r.
_____________________________________
Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione.
PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy
Odwiedź nasz Sklep, polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze
Wzrost płacy minimalnej w 2025 roku
2024-06-14 11:30Monitoring poczty elektronicznej pracownika
2022-03-11 08:17Dodatkowy dzień wolny od pracy już niebawem
2023-10-09 08:54Zagraniczne wakacje na L4? Umożliwią to nowe przepisy
2025-04-15 11:20Praca zdalna a kontrola trzeźwości pracownika
2023-04-10 09:00