Ustawodawca proponuje ustanowienie nowego uprawnienia pracowniczego w postaci dodatkowego urlopu macierzyńskiego dla rodziców hospitalizowanych dzieci.
Mowa o projekcie ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw, który w dniu 18 czerwca 2024 r. został zaprezentowany przez Rządowe Centrum Legislacji. W projekcie tym proponuje się dodanie do Kodeksu pracy art. 180(2).
Zgodnie z projektowanym art. 180(2) § 1 k.p. bezpośrednio po wykorzystaniu urlopu macierzyńskiego pracownica albo pracownik – ojciec wychowujący dziecko będzie miał prawo do dodatkowego urlopu macierzyńskiego w razie:
1) urodzenia dziecka przed ukończeniem 28. tygodnia ciąży lub z masą urodzeniową nie większą niż 1000g - w wymiarze tygodnia dodatkowego urlopu macierzyńskiego za każdy tydzień pobytu dziecka w szpitalu do upływu 15. tygodnia po porodzie,
2) urodzenia dziecka po ukończeniu 28. tygodnia ciąży i przed ukończeniem 36. tygodnia ciąży i masą urodzeniową większą niż 1000g - w wymiarze tygodnia dodatkowego urlopu macierzyńskiego za każdy tydzień pobytu dziecka w szpitalu do upływu 8. tygodnia po porodzie,
3) urodzenia dziecka po ukończeniu 36. tygodnia ciąży i jego pobytu w szpitalu, pod warunkiem, że pobyt dziecka w szpitalu po porodzie będzie wynosił co najmniej 2 kolejne dni w okresie od 5. do 28. dnia po porodzie - w wymiarze tygodnia dodatkowego urlopu macierzyńskiego za każdy tydzień pobytu dziecka w szpitalu w okresie od 5. dnia do upływu 8. tygodnia po porodzie.
W myśl §§ 3 i 4 tego artykułu dodatkowy urlop macierzyński będzie udzielany jednorazowo na wniosek składany w postaci papierowej lub elektronicznej przez pracownicę albo pracownika – ojca wychowującego dziecko w terminie nie krótszym niż 21 dni przed zakończeniem korzystania z urlopu macierzyńskiego. Do wniosku będzie dołączało się dokumenty określone w przepisach rozporządzenia wykonawczego. Pracodawca będzie zobowiązany uwzględnić ten wniosek.
Zgodnie z projektowanym art. 180(2) § 5 k.p. do dodatkowego urlopu macierzyńskiego będą stosowane odpowiednio przepisy ochronne związane z korzystaniem z uprawnień rodzicielskich. Ponadto w przypadku hospitalizacji lub zgonu pracownika korzystającego z dodatkowego urlopu macierzyńskiego, urlop ten będzie mógł być przejęty przez drugiego rodzica dziecka lub innego członka najbliższej rodziny. Takie przejęcie urlopu będzie możliwe także w sytuacji porzucenia dziecka, a także orzeczenia wobec pracownika niezdolności do samodzielnej egzystencji.
Dodatkowy urlop macierzyński będzie płatny w wysokości 100% podstawy wymiaru zasiłku.
Projekt wprowadza dodatkowy urlop macierzyński również dla rodziców adopcyjnych i rodzin zastępczych. Zgodnie z projektowanym art. 183 § 3(1) k.p. pracownik, który przyjął dziecko na wychowanie jako rodzina zastępcza, z wyjątkiem rodziny zastępczej zawodowej, a także pracownik, który przyjął dziecko na wychowanie i wystąpił do sądu opiekuńczego z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie przysposobienia dziecka, będzie miał prawo do dodatkowego urlopu macierzyńskiego na ogólnych zasadach, jeżeli pobyt dziecka w szpitalu będzie miał miejsce po przyjęciu dziecka na wychowanie.
W świetle obowiązującego art. 177 k.p. w okresie korzystania przez pracownika z uprawnień rodzicielskich pracodawca nie może wypowiedzieć ani rozwiązać bez zachowania okresu wypowiedzenia stosunku pracy, chyba że ogłoszono mu upadłość lub wszczęto jego likwidację, a także gdy wystąpiły przyczyny uzasadniające rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika. Ochrona ta podlega modyfikacji także w przypadku zwolnień grupowych.
Projekt rozszerza ochronę wynikającą z art. 177 k.p. także na pracowników korzystających z dodatkowego urlopu macierzyńskiego, o którym mowa. Proponuje się zmianę brzmienia art. 177 § 1 k.p. tak, aby również od dnia złożenia przez pracownika wniosku o udzielenie dodatkowego urlopu macierzyńskiego - do dnia zakończenia tego urlopu, pracodawca nie mógł:
1) prowadzić przygotowań do wypowiedzenia lub rozwiązania bez wypowiedzenia stosunku pracy;
2) wypowiedzieć ani rozwiązać stosunku pracy, chyba że zachodzą przyczyny uzasadniające rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia z winy pracownika i reprezentująca go zakładowa organizacja związkowa wyraziła zgodę na rozwiązanie umowy.
W przypadku złożenia przez pracownika wniosku o dodatkowy urlop macierzyński wcześniej niż w terminie 21 dni przed zakończeniem korzystania z urlopu macierzyńskiego zakaz, o którym mowa wyżej, zacznie obowiązywać na 21 dni przed rozpoczęciem korzystania z dodatkowego urlopu macierzyńskiego.
Zmianie podlegać będzie także art. 186(4) k.p., co oznacza że również po zakończeniu dodatkowego urlopu macierzyńskiego pracodawca będzie zobowiązany do dopuszczenia pracownika do pracy na dotychczasowym stanowisku, a jeżeli nie będzie to możliwe, na stanowisku równorzędnym z zajmowanym przed rozpoczęciem urlopu na warunkach nie mniej korzystnych od tych, które obowiązywałyby, gdyby nie korzystał z urlopu.
Źródło:
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw wraz z uzasadnieniem, RCL – nr z wykazu UD65, https://legislacja.gov.pl.
_____________________________________
Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione.
PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy
Odwiedź nasz Sklep, polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze
Kara porządkowa a rozwiązanie umowy o pracę
2022-10-24 20:10Praca zdalna czeka na podpis Prezydenta
2023-01-16 11:30Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2024 roku
2023-12-22 10:00Zakaz dyskryminacji w miejscu pracy
2022-03-13 12:11