Źródło grafiki: https://pixabay.com/illustrations/security-internet-crime-cyber-4700820/
Po raz kolejny Ministerstwo Cyfryzacji przestrzega przed fałszywymi reklamami oraz radzi, co zrobić, gdy taką reklamę widzimy.
Reklama, w której znana osoba zachęca do inwestowania powinna wzbudzać naszą czujność. Jak wskazuje Ministerstwo Cyfryzacji, platformy internetowe oferują wachlarz usług reklamowych, a potencjał tych narzędzi dostrzegli także cyberprzestępcy i coraz śmielej wykorzystują je do dystrybucji treści, które mają skłonić użytkowników do udziału w fałszywych programach inwestycyjnych. W gorącym okresie przedwyborczym pojawiają się nawet reklamy, w których bohaterami są politycy. Ich wizerunek jest wykorzystywany, bo cieszą się zainteresowaniem mediów i zaufaniem Polaków, a oszuści chętnie wykorzystują ich autorytet i popularność.
Ministerstwo Cyfryzacji w swoim komunikacie przestrzega, wskazując że reklamy te przygotowywane są w taki sposób, aby wyglądały na wiarygodne i przypominały artykuły bądź materiały wideo ze znanych portali informacyjnych. Treść ma nas zaciekawić, a jeśli wejdziemy na przygotowaną przez oszustów stronę zaproponują nam wyjątkowo opłacalną i bezpieczną inwestycją w fundusze, akcje skarbu państwa lub dużych firm technologicznych. W materiale znajdziemy opis platform inwestycyjnych, za pomocą których możemy rzekomo inwestować w kryptowaluty lub akcje. Obieca się nam wysokie zyski bez ryzyka utraty pieniędzy, a do wszystkiego będzie przekonywał…. na przykład znany polityk.
Mechanizm tego oszustwa działa w ten sposób, że gdy potencjalna ofiara trafi na specjalnie przygotowaną stronę przedstawiającą zalety platformy inwestycyjnej będzie musiała wypełnić formularz kontaktowy. Następnie przedstawiciel firmy odpowiedzialnej za fałszywe oferty kontaktuje się telefonicznie i nakłania do wykonania przelewu na poczet inwestycji. Oczywiście pieniądze nie są inwestowane, tylko przelewane na konto przestępców, a żadne zyski nigdy nie trafiają z powrotem do użytkownika.
W 2024 roku zaobserwowano znaczące nasilenie tego typu incydentów. Tylko w pierwszym kwartale minionego roku Zespół CERT Polska zidentyfikował blisko 14 tysięcy domen oferujących fałszywe inwestycje, a w całym roku było ich przeszło 50 tys. Ponad połowa wszystkich oszukańczych stron, które trafiły na Listę Ostrzeżeń w 2024 r. to te powiązane z opisywanym procederem. W tym roku ten trend się utrzymuje, ale oszuści udoskonalają swoje metody działania i w reklamach wykorzystują nawet wizerunki kandydatów w wyścigu prezydenckim.
W oficjalnym komunikacie podkreślono, co warto zapamiętać. Przede wszystkim, jeśli jakaś oferta (reklama) wydaje się wyjątkowo korzystna, może nie być prawdziwa. Dlatego lepiej zachować czujność, jeśli w reklamie widzimy wizerunki znanych osób, logo dużych instytucji. Użyte zdjęcia nie muszą świadczyć o tym, że te osoby czy firmy rzeczywiście promują tę ofertę, dlatego zawsze sprawdzajmy źródło informacji. Nie podawajmy także swoich danych, jeśli nie chcemy by trafiły w ręce oszustów i nie udostępniajmy dalej takich ofert, jeśli nie chcemy narazić znajomych na potencjalne straty. Ale przede wszystkim REAGUJMY. Fałszywą stronę internetową można zgłosić do CERT Polska, korzystając z formularza pod adresem: https://incydent.cert.pl/domena.
Link do fałszywej strony można zgłosić do CERT Polska również za pośrednictwem aplikacji mObywatel, wybierając usługę „Bezpiecznie w sieci”, a następnie kolejno: „Zgłoś incydent”, „Oszustwa i cyberataki”, „Złośliwa strona internetowa”. Reklamę i profil warto natomiast zgłosić do administratorów portalu. To ważny krok, bo walkę z cyberprzestępstwami utrudnia niedostateczna reakcja platform reklamowych na oszukańcze treści. W szczególności - jak wskazuje resort cyfryzacji - tych o największych zasięgach, należących do gigantów technologicznych takich jak Meta (Facebook, Instagram) czy Google. Dlatego MC apeluje, byśmy razem wywierali presję, która poprawi nasze bezpieczeństwo w mediach społecznościowych.
Źródło:
Komunikat MC, https://pap-mediaroom.pl/polityka-i-spoleczenstwo/mc-reklama-ze-znana-osoba-uwazaj-moze-byc-oszustwo-komunikat
Oszustwa reklamowe na dużych platformach internetowych, https://cert.pl/posts/2024/11/Oszustwa-reklamowe-na-duzych-platformach/
____________________________________
Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione.
PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy
Polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze oraz Instagramie
Pierwszeństwo pieszego na przejściu dla pieszych
2022-03-11 20:09Uznanie roszczenia w formie umowy na przykładach
2023-01-04 19:04Umowa dowodowa w praktyce przedsiębiorców
2023-06-23 10:00Statut związku zawodowego na przykładach
2024-06-20 10:36Wakacyjny poradnik: Czym jest pełnomocnictwo pocztowe?
2024-07-19 10:00Reklama ze znaną osobą? MC przestrzega przez oszustwami
2025-04-18 11:30UODO skontrolował e-TOLL w zakresie przetwarzania danych
2023-04-03 13:00