Samorządy prawnicze będą szkolić reprezentantów dziecka

artykul

Okręgowe rady adwokackie i rady okręgowych izb radców prawnych będą miały obowiązek organizacji szkoleń dla adwokatów i radców prawnych ubiegających się o wpis na listę reprezentantów dziecka.

Reprezentant dziecka

Reprezentant dziecka pojawił się w prawie rodzinnym na skutek nowelizacji Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, która miała miejsce w 2023 roku, wypierając osobę kuratora reprezentującego dziecko. Zgodnie z art. 99 KRO, dla dziecka pozostającego pod władzą rodzicielską, którego żadne z rodziców nie może reprezentować, sąd opiekuńczy ustanawia reprezentanta dziecka, który jest umocowany do dokonywania wszelkich czynności łączących się ze sprawą, również w zakresie zaskarżenia i wykonania orzeczenia.

Kodeks rodzinny i opiekuńczy w art. 99[1] określa również, kto może być reprezentantem dziecka. Reprezentantem dziecka może być ustanowiony adwokat lub radca prawny, który wykazuje szczególną znajomość spraw dotyczących dziecka, tego samego rodzaju lub rodzajowo odpowiadających sprawie, w której wymagana jest reprezentacja dziecka, lub ukończył szkolenie dotyczące zasad reprezentacji dziecka, praw lub potrzeb dziecka.

W przypadku gdy stopień skomplikowania sprawy tego nie wymaga, w szczególności gdy sąd opiekuńczy określi szczegółowo treść czynności, reprezentantem dziecka może zostać ustanowiona również inna osoba posiadająca wyższe wykształcenie prawnicze i wykazująca znajomość potrzeb dziecka. Jeżeli szczególne okoliczności za tym przemawiają, reprezentantem dziecka może zostać ustanowiona także osoba nieposiadająca wyższego wykształcenia prawniczego. Powyższego  nie stosuje się jednak  do reprezentanta dziecka w postępowaniu karnym.

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie sposobu zapewnienia reprezentacji dziecka przez reprezentanta dziecka - opis projektu

Rozporządzenie ma określać sposób zapewnienia reprezentacji dziecka przez reprezentanta dziecka, w tym sposób ustalania listy reprezentantów dziecka, sposób wyznaczania reprezentanta dziecka oraz system szkoleniowy reprezentantów dziecka. Zawarte w nim przepisy zakładają, że listy reprezentantów dziecka będą obejmowały adwokatów i radców prawnych mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na obszarze właściwości sądu, jeśli wyrażą gotowość do pełnienia tej funkcji. Listy będą ustalane przez sąd na podstawie wykazów przygotowywanych corocznie przez okręgowe rady adwokackie oraz rady okręgowych izb radców prawnych. Adwokat i radca prawny, aby znaleźć się na liście, będzie musiał dysponować kompetencjami do reprezentacji dziecka. Listy reprezentantów będą aktualizowane na bieżąco i ustalane na nowo co roku.

Reprezentanci będą wyznaczani przez sąd zgodnie z kolejnością wpływu wniosków i przy uwzględnieniu potrzeb wynikających z innych okoliczności uzasadniających jego wyznaczenie, w tym rodzaju sprawy, w której wymagana jest reprezentacja dziecka. Sąd weźmie również pod uwagę miejsce zamieszkania lub siedzibę reprezentanta i miejsce zamieszkania dziecka, by możliwy był kontakt między nimi. Jeśli wyznaczenie reprezentanta dziecka przy uwzględnieniu tej przesłanki nie będzie możliwe, sąd opiekuńczy będzie mógł wyznaczyć reprezentanta dziecka z listy reprezentantów dziecka właściwej dla sądu okręgowego lub sądu apelacyjnego. Reprezentant zostanie poinformowany o danych dziecka, jego rodziców lub przedstawicieli ustawowych oraz o sygnaturze akt sprawy. 

Rozporządzanie wskazuje również, że okręgowe rady adwokackie i rady okręgowych izb radców prawnych będą odpowiedzialne za szkolenia zawodowe z zakresu zasad reprezentacji dziecka, jego praw i potrzeb. Szkolenia będą one mogły zorganizować we własnym zakresie lub zwrócić się o ich przeprowadzenie do Rzecznika Praw Dziecka jednostek naukowych, organizacji lub instytucji posiadających doświadczenie w działaniach na rzecz ochrony dzieci i ich praw. Minimalny próg godzinowy szkolenia wyniesie 24 godziny. Adwokat lub radca prawny znajdujący się na liście będzie musiał uczestniczyć w szkoleniu co najmniej raz na dwa lata

NRA negatywnie o projekcie rozporządzenia

Opinię ws. rozporządzenia wydała już Naczelna Rada Adwokacka. Jak wynika z jej treści, NRA negatywnie ocenia zapisy rozporządzenia, delegujące obowiązek organizacji szkoleń dla adwokatów i radców prawnych ubiegających się o wpis na listę reprezentantów dziecka na okręgowe rady adwokackie i okręgowe rady izb radców prawnych. W swojej opinii NRA wskazuje także na brak szczegółowych informacji o  zakresie wymaganych szkoleń, a także o sposobie ich finansowania.

Naczelna Rada Adwokacka zaznacza również, że tytuł adwokata uprawnia do reprezentowania strony w każdym postępowaniu prawnym i adwokat nie może być pozbawiony ani ograniczony w występowaniu w postępowaniach sądowych także w postępowaniu dotyczących dziecka.  Jeśli więc celem ustawodawcy przy wprowadzaniu dodatkowych szkoleń nie jest doszkalanie z zakresu  prawa, to – zdaniem NRA - chodzi o inne umiejętności związane z relacją z dzieckiem. Jednak brak precyzyjnych wskazówek daje pole do dowolnej interpretacji zakresu tych szkoleń. Według NRA ważne jest również określenie źródeł finansowania takich szkoleń. Samorząd adwokacki dysponuje budżetem pochodzącym ze składek, stąd szkolenia dla kandydatów na reprezentantów dziecka finansowane byłyby przez wszystkich adwokatów. Takie rozwiązanie, obok zapewniania dostępu obywatelom do obrońcy/pełnomocnika w sprawach z urzędu, przerzuca obowiązki finansowe państwa na adwokatów i radców prawnych, po to, by państwo tym razem  mogło w przestrzeni publicznej wykazywać się dbałością o prawa najmłodszych obywateli.

W opinii NRA zgłasza też uwagi dotyczące formy zgłaszania kandydatów i obowiązku aktualizowania danych adwokatów i radców reprezentantów dziecka.

>> Zobacz też: Artykuł reklamowy z kampanią CPC dla Kancelarii (Autopromocja)

 

Źródło:

- Projekt rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie sposobu zapewnienia reprezentacji dziecka przez reprezentanta dziecka z dnia 8 lutego, https://legislacja.rcl.gov.pl

- Opinia NRA, https://www.adwokatura.pl/admin/wgrane_pliki/file-opinia-nra145-r52024-40168.pdf
 

__________________________________________________

Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione. 

PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy

Odwiedź nasz Sklep, polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze

 

>>Powrót do artykułów w: Kancelaria

Korzystając z naszych usług akceptujesz postanowienia Regulaminu oraz Polityki prywatności. Strona wykorzystuje pliki cookie. Możesz zarządzać plikami cookie poprzez modyfikację ustawień przeglądarki, z której korzystasz.

Przechodzę dalej