Umowa copywriterska w pigułce

Umowa copywriterska w pigułce

Źródło grafiki: https://pixabay.com

W dobie marketingu treści copywriting staje się ważnym sposobem dotarcia do klienta. Właśnie do marketingu treści odwołuje się umowa copywriterska.

Umowa copywriterska - istota

Co jest sednem umowy copywriterskiej? Otóż na podstawie tego typu umowy wykonawca (przyjmujący zamówienie, autor) zobowiązuje się stworzyć utwór dla zamawiającego. Utwór ten najczęściej ma za zadanie zaprezentować oferowane przez zamawiającego produkty lub usługi i jest wykorzystywany w Internecie jako tzw. artykuł sponsorowany lub w innego rodzaju mediach.

Umowa copywriterska jest umową nienazwaną. Ma ona jednak wiele elementów umowy o dzieło. Dziełem w tym przypadku jest utwór, którego parametry bezwzględnie powinny zostać ujawnione na etapie sporządzania umowy. Poniżej znajduje się fragment projektu umowy copywriterskiej traktujący o parametrach utworu.

(…)

§ 2
Parametry utworu

1. Zamawiający zamawia, a Przyjmujący zamówienie zobowiązuje się stworzyć utwór (dalej jako „utwór”) o następujących parametrach:
1) tematyka: ……………………………………………..,
2) tytuł: ……………………………………………..,
3) objętość: od …………………………………………….. do …………………………………………….. znaków bez spacji,
4) przeznaczenie: ……………………………………………... .
2. Przyjmujący zamówienie nie gwarantuje, że utwór doprowadzi do osiągnięcia jakiegokolwiek rezultatu, w szczególności polegającego na zwiększeniu poziomu sprzedaży lub zainteresowania określonymi produktami lub usługami.
(…)

Ważne
Warto zauważyć, że wykonawca w omawianej umowie nie gwarantuje, że opublikowanie stworzonego utworu spowoduje określony skutek (np. w postaci zwiększenia sprzedaży produktu). Liczy się li tylko wykonanie utworu m.in. w zgodzie z obowiązującymi standardami redakcyjnymi, korektorskimi, etycznymi, SEO i wymogami stawianymi przez samego zamawiającego.

Proces wykonania utworu

W umowie copywriterskiej istotne jest określenie procedury tworzenia i przyjęcia utworu. W tej mierze umowa copywriterska nie różni się od standardowej umowy o stworzenie utworu (umowy wydawniczej). Ze względu na to, że w zakresie stworzenia utworu, nanoszenia poprawek po konsultacjach z zamawiającym, a następnie jego przyjęcia znajdują zastosowanie przepisy normujące prawo autorskie, ważne jest ich uwzględnienie. Konieczne zatem jest to, aby w umowie copywriterskiej zamieścić postanowienia odnoszące się do:
-podstawowego terminu stworzenia utworu,
-sposobu dostarczenia utworu zamawiającemu,
-terminu zgłaszania poprawek przez zamawiającego,
-terminu modyfikacji utworu na podstawie zgłoszonych poprawek,
-sposobu przyjęcia utworu przez zamawiającego.

Poniżej znajduje się fragment projektu umowy copywriterskiej odnoszący się do procesu powstania utworu.

(…)

§ 3
Wykonanie i przyjęcie utworu

1. W ciągu ……………………………………………... tygodni od dnia zawarcia niniejszej umowy Przyjmujący zamówienie stworzy i przekaże Zamawiającemu utwór przesyłając go w formacie *docx. lub *doc. na adres jego poczty elektronicznej.
2. W ciągu ……………………………………………... dni od otrzymania utworu w sposób opisany w ust. 1 Zamawiający może wprowadzić do utworu poprawki. Zamawiający przesyła utwór z naniesionymi poprawkami na adres poczty elektronicznej Przyjmującego zamówienie. Nieprzesłanie przez Zamawiającego poprawionego utworu we wskazanym w niniejszym ustępie terminie oznacza przyjęcie utworu.
3. W ciągu ……………………………………………... dni od otrzymania poprawionego w trybie ust. 2 utworu Przyjmujący zamówienie akceptuje, odrzuca albo modyfikuje wprowadzone do utworu poprawki i przesyła poprawiony utwór na adres poczty elektronicznej Zamawiającego.
4. W ciągu ……………………………………………... dni od otrzymania poprawionego w trybie ust. 3 utworu Zamawiający przyjmuje utwór w całości albo odstępuje od niniejszej umowy, informując o tym Przyjmującego zamówienie przy użyciu poczty elektronicznej. Brak oświadczenia Zamawiającego we wskazanym w niniejszym ustępie terminie oznacza przyjęcie utworu.
5. Wszelkie poprawki do utworu podlegają naniesieniu w trybie śledzenia zmian pod rygorem ich nieuwzględnienia przez drugą Stronę.   
6. (…)

Wynagrodzenie

W umowie copywriterskiej warto precyzyjnie określić wysokość wynagrodzenia wykonawcy. Można poprzestać na wskazaniu sposobu ustalenia wysokości wynagrodzenia, jednak pewniejsze z punktu widzenia autora jest pierwsze z rozwiązań.

Poniżej znajduje się fragment projektu umowy copywriterskiej określający wynagrodzenie.

(…)

§ 5
Wynagrodzenie

1. Z tytułu wszystkich świadczeń określonych w niniejszej umowie Przyjmującemu zamówienie przysługuje wynagrodzenie w wysokości ……………………………………………... brutto (słownie: …).
2. Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1, zostanie zapłacone przelewem, na podstawie prawidłowo wystawionej i doręczonej Zamawiającemu za pośrednictwem poczty elektronicznej faktury.
(…)

Ważne
Autor może wykonywać omawianą umowę zarówno jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, jak i jako przedsiębiorca. W tym ostatnim przypadku konieczne jest przyjęcie odpowiedniego kodu PKD.

Prawa autorskie

Umowa copywriterska powinna przenosić autorskie prawa majątkowe, aczkolwiek nie jest to bezwzględnie wymagane dla skutecznej współpracy stron. Warto wspomnieć, że zamawiający może korzystać z utworu także na zasadzie wyłącznej albo niewyłącznej licencji. Warto pamiętać, że przeniesienie autorskich praw majątkowych oraz udzielenie wyłącznej licencji wymaga zachowania formy pisemnej umowy. W każdym przypadku konieczne jest oznaczenie pól eksploatacji, a więc sposobu dozwolonego wykorzystywania utworu przez zamawiającego.  

Poniżej znajduje się fragment projektu umowy copywriterskiej przenoszący autorskie prawa majątkowe do utworu.

(…)

§ 4
Przeniesienie autorskich praw majątkowych do utworu

1. Z dniem przyjęcia utworu przez Zamawiającego, Przyjmujący zamówienie bezterminowo przenosi na niego prawo do korzystania z utworu na następujących polach eksploatacji:
1) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu - wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
…) … .
2. (…)

Ochrona praw autora

W umowie copywriterskiej warto również zamieścić postanowienia chroniące prawo do autorstwa utworu. Chodzi o to, aby zamawiający nie przywłaszczył sobie autorstwa utworu oraz nie wprowadzał osób trzecich w błąd co do autorstwa całości lub części powstałego utworu. Oznaczanie utworu imieniem i nazwiskiem wykonawcy nie jest jednak niezbędne - prawo autorskie dopuszcza nieujawnianie autorstwa utworu, o ile takie jest życzenie autora.

Niezależnie od powyższego warto zadbać o to, aby w umowie copywriterskiej znalazło się zobowiązanie zamawiającego do tego, że nie będzie on posługiwał się utworem w sposób sprzeczny z powszechnie obowiązującym prawem, a w szczególności w celu propagowania przemocy, dyskryminacji lub nienawiści. Postanowienie tego typu może okazać się istotne z punktu widzenia nadzoru autorskiego.

_____________________________________

Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione. 

PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy

Odwiedź nasz Sklep, polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze

 
>>Powrót do artykułów w: Prawo w praktyce

Korzystając z naszych usług akceptujesz postanowienia Regulaminu oraz Polityki prywatności. Strona wykorzystuje pliki cookie. Możesz zarządzać plikami cookie poprzez modyfikację ustawień przeglądarki, z której korzystasz.

Przechodzę dalej