Umowa merchandisingu na przykładach

artykul

Umowa merchandisingu reklamowego stanowi umowę nienazwaną. Jej zawarcie jest możliwe na podstawie art. 353(1) k.c.

Umowa merchandisingu jako umowa nienazwana

Meritum umowy merchandisingu sprowadza się do udzielenia zgody na wykorzystywanie wizerunku, znaku towarowego lub innych elementów atrakcyjnych z punktu widzenia marketingowego w celu zwiększenia sprzedaży produktu.

Poniżej znajduje przykładowy fragment projektu umowy merchandisingu traktujący o jej przedmiocie.

§ 1
Przedmiot umowy

Merchandisingodawca wyraża zgodę na wykorzystywanie, na warunkach niniejszej umowy, przez Merchandisingobiorcę, w celach reklamowych i promocyjnych, jego wizerunku (zwanego dalej „wizerunkiem Merchandisingodawcy”) zgodnego z fotografią stanowiącą załącznik nr 2 do niniejszej umowy.

Umowę tego typu mógłby zawrzeć np. znany wokalista z producentem sprzętu muzycznego, który chciałby zwiększyć poziom sprzedaży instrumentów muzycznych dzięki wizerunkowi piosenkarza lub kierowca wyścigowy z producentem pojazdów, który w celu zwiększenia sprzedaży chciałby umieścić jego nazwisko w nazwie limitowanej serii pojazdów.

Na co zwrócić uwagę przy konstruowaniu umowy merchandisingu?

Strony powinny zwrócić szczególną uwagę na potrzebę precyzyjnego określenia elementu objętego zgodą dysponenta (znaku towarowego, symbolu, wizerunku itd.). Nadto istotne są postanowienia umowne dotyczące sposobu wykorzystywania elementów marketingowych przez uprawnionego, wysokości wynagrodzenia należnego za ich wykorzystywanie oraz okresu, w którym ich wykorzystywanie może mieć miejsce.

Poniżej znajduje przykładowy fragment projektu umowy merchandisingu odnoszący się do wspomnianych kwestii.

§ 2
Sposób wykorzystywania wizerunku Merchandisingodawcy

1. Merchandisingobiorca może umieszczać wizerunek Merchandisingodawcy wyłącznie na następujących, podlegających wprowadzeniu do obrotu bez ograniczeń terytorialnych, przedmiotach (zwanych dalej „przedmiotami reklamowymi”):
1) ……………….. ,
…) ……………….. .
2. Na przedmiotach reklamowych Merchandisingobiorca może umieszczać napisy o brzmieniu „………………………………………” w następującej wielkości, kolorze i czcionce: ………………………………… .
3. Merchandisingobiorca nie może zbyć prawa do wykorzystywania wizerunku Merchandisingodawcy na rzecz podmiotów trzecich.
4. W przypadku naruszenia przez Merchandisingobiorcę któregokolwiek z postanowień ustępów poprzedzających Merchandisingodawca może wypowiedzieć niniejszą umowę bez zachowania terminów wypowiedzenia.

Reklama: ebooki dostępne w Sklepie PlanetaPrawo.pl

 

 Wynagrodzenie w umowie merchandisingu

W zamian za umożliwienie korzystania z istotnego pod względem reklamowym elementu objętego zgodą dysponenta należy się wynagrodzenie. Wynagrodzenie w umowie merchandisingu określa się często jako wynagrodzenie w stałej wysokości albo wynagrodzenie procentowe – uzależnione od wpływów osiąganych ze sprzedaży danego produktu.

Poniżej znajduje przykładowy fragment projektu umowy merchandisingu odnoszący się do wynagrodzenia należnego merchandisingodawcy.

§ 3
Wynagrodzenie Merchandisingodawcy

1. Z tytułu realizacji postanowień niniejszej umowy Merchandisingobiorca zobowiązuje się zapłacić Merchandisingodawcy wynagrodzenie stałe (zwane dalej „wynagrodzeniem”) w wysokości …………………………………………………. miesięcznie.
2. Wynagrodzenie będzie wypłacane do … dnia każdego miesiąca kalendarzowego, począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawarto niniejszą umowę, w formie przelewu, na rachunek bankowy Merchandisingodawcy w ……………………….., nr …………………………………………………. . Dniem zapłaty jest dzień uznania rachunku bankowego Merchandisingodawcy.
(…)

 

Fragmenty projektu umowy merchandisingu pochodzą z Programu Scripta https://programscripta.pl. 

___________________________________________________

Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione. 

PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy

Odwiedź nasz Sklep, polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze

 

>>Powrót do artykułów w: Prawo w praktyce

Korzystając z naszych usług akceptujesz postanowienia Regulaminu oraz Polityki prywatności. Strona wykorzystuje pliki cookie. Możesz zarządzać plikami cookie poprzez modyfikację ustawień przeglądarki, z której korzystasz.

Przechodzę dalej