Źródło grafiki: https://pixabay.com/illustrations/cyborg-robot-law-justice-paragraph-8743255/
Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało nową wersję projektu Ustawy o systemach sztucznej inteligencji. Jakie zmiany zawiera?
Jak informuje resort cyfryzacji, podczas pracy nad zmianami w projekcie ustawy regulującej AI wzięto pod uwagę przeszło dwa tysiące uwag, opinii i propozycji zgłoszonych podczas pierwszej tury konsultacji społecznych. Ministerstwo przekonuje, że przy wprowadzaniu zmian przeanalizowano głosy płynące ze strony organizacji pozarządowych oraz ekspertek i ekspertów sektora innowacji, badań, nauki i kultury, a także ministerstw, urzędów, instytucji publicznych i samorządowych.
Najważniejsze zmiany wprowadzone w projekcie ustawy dotyczą elastycznych i nieinwazyjnych zasad skutecznego nadzoru nad bezpieczeństwem produktów i usług, a także rozwiązań wspierających innowacje i testowanie nowych technologii w ramach tzw. piaskownicy regulacyjnej oraz struktury Komisji Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji.
Nowością w ustawie jest rozdział ósmy poświęcony wsparciu innowacji. Przewodniczący Komisji Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji zyska możliwość powołania tzw. piaskownicy regulacyjnej, czyli przestrzeni do testowania nowych technologii. Zakres i profil jej udostępniania ma pozostać otwarty dla innowatorów. Resort wskazuje, że celem jest zaprojektowania wsparcia inicjatyw innowacyjnych wspólnie z ekosystemem AI w Polsce, przy czym proponuje, żeby uczestnictwo mikro, małych i średnich przedsiębiorstw było nieodpłatne.
Na podstawie przepisów zawartych w rozdziale dodanym do ustawy minister właściwy do spraw informatyzacji będzie mógł udzielać wsparcia finansowego przeznaczonego na badania naukowe lub prace rozwojowe. Finansowanie lub współfinansowanie programów i projektów w tym zakresie będzie pochodzić ze środków budżetu państwa, jak również z budżetu Unii Europejskiej.
Projekt ustawy określa również nowe zasady, które znacząco ograniczyły uprawnienia kontrolujących specjalistów z Komisji Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji wobec kontrolowanych przedsiębiorców i instytucji. Nadzór ma być domyślnie sprawowany w sposób zdalny.
Ponadto, wprowadzono także mechanizm układu w sprawie nadzwyczajnego złagodzenia sankcji. Jest to rozwiązanie, które ułatwi stronie, wobec której toczy się postępowanie, jak najszybsze zakończenie stanu naruszenia przepisów i wdrożenie środków naprawczych, a także ubiegania się o złagodzenie sankcji.
W projekcie doprecyzowano również instytucję opinii indywidualnej (w miejsce „interpretacji”) oraz uszczegółowiono sposób i skutki prawne jej udzielenia. Dodatkowo strony składające skargę na działanie modeli i systemów AI mają być informowane o dalszym przebiegu oraz kolejnych etapach sprawy, aż do jej zakończenia.
Jedną ze zmian w projekcie jest nowy skład Komisji Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji, która będzie pełnić rolę organu nadzoru rynku w zakresie systemów sztucznej inteligencji. Dodatkowo komisja ma wspierać oraz monitorować rozwój, innowacje i konkurencyjność w obszarze badań i stosowania systemów sztucznej inteligencji.
Po uwzględnieniu propozycji zgłoszonych w ramach konsultacji społecznych Ministerstwo Cyfryzacji rozszerzyło skład komisji o przedstawicieli wyspecjalizowanych instytucji publicznych odpowiadających za takie sfery jak prawo czy medycyna, które są istotne dla stosowania AI. W ten sposób zapewniony jest kompleksowy nadzór nad obszarami, na które oddziałuje sztuczna inteligencja. Jednocześnie wzmocniono niezależność organu przez ograniczenie przedstawicieli ministerstw w jego stałym składzie.
W aktualnym projekcie członkami Komisji Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji mają być: przedstawiciel Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Komisji Nadzoru Finansowego, Rzecznika Praw Dziecka, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Państwowej Inspekcji Pracy, Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.
Większą niezależność organu ma również zagwarantować zmiana sposobu wyboru Przewodniczącego Komisji.Przewodniczący będzie powoływany przez Sejm za zgodą Senatu na 5-letnią kadencję.
Nowa ustawa o systemach sztucznej inteligencji ma zapewnić sprawne wdrożenie rozporządzenia 2024/1689 (AI Act) wspierając jednocześnie innowacje i zrównoważony rozwój sztucznej inteligencji zorientowanej na człowieka. Celem Aktu o AI jest wprowadzenie w Unii przepisów, które z jednej strony pozwolą na rozwój AI, a z drugiej zapewnią bezpieczeństwo oraz ochronę praw obywatelek i obywateli.
W trakcie pierwszych, trwających ponad 30-dni konsultacji publicznych, opiniowania oraz uzgodnień, projekt polskiej ustawy o AI spotkał się z ogromnym zainteresowaniem. W sumie, do Ministerstwa Cyfryzacji wpłynęło ponad 2000 uwag, opinii i propozycji zmian odnoszących się do konkretnych przepisów zgłoszonych przez przedstawicieli innych ministerstw, instytucji publicznych, organizacji pozarządowych oraz ekspertek i ekspertów reprezentujących sektor innowacji, badań, nauki i kultury. W procesie konsultacji wzięło udział 110 podmiotów, w tym:
- 16 instytucji w ramach uzgodnień międzyresortowych,
- 26 instytucji w ramach opiniowania,
- 62 instytucji i osób fizycznych w ramach konsultacji publicznych,
- 6 podmiotów w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Podczas drugiej tury uzgodnień, wszystkie strony zainteresowane udziałem w konsultacjach społecznych oraz przekazaniem swoich opinii i pomysłów mogą to uczynić w ciągu 14 dni od momentu publikacji nowego projektu ustawy na stronie Rządowego Centrum Legislacji.
>> Czytaj więcej w: Sztuczna Inteligencja
Źródło:
- Komunikat MC, https://pap-mediaroom.pl/polityka-i-spoleczenstwo/mc-projekt-ustawy-o-systemach-sztucznej-inteligencji-ze-zmianami-po
- Informacja "Wdrożenie Aktu o AI", https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/wdrozenie-aktu-o-ai
_____________________________________
Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione.
PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy
Polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze oraz Instagramie
Napoje energetyzujące pod lupą ustawodawcy
2023-09-26 12:18Opłata recyklingowa pod lupą Inspekcji Handlowej
2023-04-21 12:30Na czym polega program łagodzenia kar (leniency)?
2023-03-07 15:00Ewidencjonowanie umów o dzieło
2022-03-13 11:54Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?
2022-06-02 20:00