Przedstawiono założenia najnowszej reformy, która ma poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach. Wśród propozycji znalazły się m.in. ograniczenie redukcji punktów karnych czy możliwość cofnięcia uprawnień do kierowania pojazdem.
Opracowane przez Ministerstwo Infrastruktury zmiany w prawie mają zwiększać bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Propozycje MI przedstawił w dniu 15 listopada 2024 r. Minister Infrastruktury podczas konferencji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Wzięli w niej udział Minister Sprawiedliwości oraz Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, którzy zaprezentowali propozycje zmian dotyczących złamania sądowego zakazu jazdy, uczestnictwa w nielegalnych wyścigach i zaostrzenia sankcji za jazdę pod wpływem alkoholu i środków odurzających. Opracowane założenia odnoszą się więc zarówno do kwestii Kodeksu karnego, Kodeksu wykroczeń, jak również przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym.
Wśród propozycji, które składają się na zmiany w prawie dla kierowców znajdują się:
- prawo jazdy od 17. roku życia,
- ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych,
- okres próbny dla młodych (stażem) kierowców,
- odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym,
- ograniczenie możliwości redukcji punktów karnych,
- cofnięcie uprawnień za jazdę w okresie zatrzymania prawa jazdy:
Nowelizacja zakłada wprowadzenie możliwości kierowania samochodami osobowymi (kat. B prawa jazdy) przez osoby, które osiągnęły wiek 17 lat, z doświadczonym kierowcą (opiekunem). Obniżenie dolnej granicy wiekowej odbywa się na wzór innych państw Unii Europejskiej. Obecnie prawa jazdy kategorii B są wydawane 17-latkom m.in. w Austrii, Estonii, Francji, Danii, Luksemburgu, Holandii oraz w Niemczech. Zmiana ta jest podyktowana potrzebą zwiększenia poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, jednocześnie ma na celu zwiększenie mobilności młodych osób, co jest kluczowe w niwelowaniu zjawiska wykluczenia komunikacyjnego.
Młody kierowca do ukończenia 18 roku życia będzie korzystał z prawa jazdy na specjalnych zasadach. Prawo jazdy dla 17-latka będzie ważne tylko w Polsce. Co najważniejsze, jego uzyskanie będzie się wiązało z doskonaleniem umiejętności kierowania pojazdem, ponieważ kierowca taki będzie musiał jeździć w towarzystwie doświadczonego kierowcy - przez pół roku od otrzymania prawa jazdy lub do ukończenia 18 lat. Osoba towarzysząca z kolei będzie musiała mieć ukończone co najmniej 24 lata, posiadać prawo jazdy kategorii B od co najmniej 5 lat, nie może mieć zakazu prowadzenia pojazdów w ciągu ostatnich 5 lat oraz nie może znajdować się pod wpływem alkoholu czy narkotyków.
Nowelizacja zakłada także wprowadzenie tzw. okresu próbnego. Oznacza to, że w 2-letnim okresie próbnym kierujący pojazdem będą objęci surowszymi regulacjami. Obowiązywał ich będzie limit 0,0 prom. alkoholu w organizmie. Kierujący w okresie 2 lat od uzyskania prawa jazdy nie będzie mógł przekraczać prędkości 50 km/h w obszarze zabudowanym, 80 km/h poza obszarem zabudowanym i 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej. Nie będzie miał ponadto możliwości wykonywanie przewozu osób taksówką albo w ramach przewozu okazjonalnego.
Znaczące modyfikacje obejmują także prowadzenie pojazdów pod wpływem alkoholu. Jeśli kierowca ma od 0,5 do 1,5 promila alkoholu we krwi lub jest objęty zakazem prowadzenia pojazdów, sąd będzie mógł zdecydować o przepadku pojazdu. W sytuacji, gdy stężenie alkoholu przekracza 1,5 promila, sąd będzie miał obowiązek orzec konfiskatę pojazdu. W przypadku kierowców, którzy prowadzą pojazd z zawartością alkoholu powyżej 1,5 promila, planowane jest wprowadzenie do Kodeksu karnego przepisu, który uniemożliwi zawieszenie kary pozbawienia wolności.
Kolejnym postulatem MI jest zatrzymywanie prawa jazdy za przekroczenie prędkości dopuszczalnej o więcej niż 50 km/h na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej poza obszarem zabudowanym. Większość ofiar śmiertelnych to skutek wypadków drogowych poza obszarem zabudowanym (61,4% proc. w 2023 r.), spowodowanych jazdą z nadmierną prędkością, dlatego w ocenie MI konieczne jest rozszerzenie obecnego przepisu obejmującego zatrzymywanie prawa jazdy na obszarze zabudowanym na takie drogi.
Ponadto bardzo częstym zjawiskiem jest niestety łamanie zakazu jazdy samochodem w okresie zatrzymanego prawa jazdy za przekroczenie prędkości o więcej niż 50 km/h. Dziś grozi za to jedynie przedłużenie zakazu do 6 miesięcy. Po zmianach osoba, która nie zastosuje się do czasowego zatrzymania prawa jazdy i wsiądzie za kółko oraz zatrzyma ją policja, będzie miała odebrane uprawnienia na stałe i dopiero po pięciu latach będzie mogła ubiegać się o nabycie tego typu uprawnień ponownie.
Zapowiedziano również możliwość utworzenia publicznego rejestru osób z dożywotnim zakazem prowadzenia pojazdów mechanicznych.
Wśród propozycji pojawiła się również kryminalizacja nielegalnych wyścigów: kara od 3 miesięcy do 5 lat pozbawienia wolności za organizację lub udział w nielegalnych wyścigach. Ponadto planowane jest podwyższenie stawek ubezpieczenia OC dla osób uczestniczących w tego typu "wydarzeniach".
Projekt MI przewiduje też ograniczenia w możliwości redukcji punktów karnych za najcięższe w skutkach wykroczenia, m.in. wyprzedzanie na przejściu dla pieszych czy przejazd na czerwonym świetle, a także drastyczne przekraczanie prędkości.
Opracowany w MI projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw 8 listopada br. został wpisany do wykazu prac legislacyjnych rządu. Kolejnym krokiem będą szerokie konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe, tak aby wszyscy zainteresowani mogli zgłaszać swoje uwagi i rozwiązania. Po przyjęciu przez Radę Ministrów, co jest planowane w I kw. 2025 r., projekt zostanie skierowany do Sejmu.
Źródło:
Komunikat MS, https://pap-mediaroom.pl/ludzie-i-kultura/ms-bezpieczenstwo-na-drogach-propozycje-zmian-w-prawie-komunikat
Komunikat MI, https://pap-mediaroom.pl/polityka-i-spoleczenstwo/mi-bezpieczenstwo-ruchu-drogowego-priorytetem-komunikat
_____________________________________
Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione.
PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy
Polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze oraz Instagramie
KIA Polska ma kłopoty. Trwa postępowanie Prezesa UOKiK
2022-09-08 07:50Podróżne ABC, czyli jak nie stać się przemytnikiem
2022-06-26 07:00Czym jest bezwarunkowy dochód podstawowy?
2022-06-06 21:00