Źródło grafiki: https://pixabay.com
Zastrzeżenie numeru PESEL w urzędzie gminy jest bardzo prostą czynnością. Zobacz co trzeba zrobić, by zastrzec numer PESEL w urzędzie oraz ile trwa dokonanie tej czynności.
Zastrzeżenie numeru PESEL jest możliwe poprzez aplikację i serwis mObywatel. Można tego dokonać również osobiście w dowolnym urzędzie gminy. Aby zastrzec numer PESEL w urzędzie gminy wystarczy złożyć papierowy wniosek. Wniosek o zastrzeżenie albo cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL składany w organie gminy jest dostępny do pobrania bezpłatnie w Serwisie Rzeczypospolitej Polskiej. Jego fragmenty prezentujemy poniżej.
>> Zobacz też: Weryfikacja zastrzeżenia numeru PESEL już od 1 czerwca 2024 r.
Za pomocą tego formularza można zarówno zastrzec, jak i cofnąć zastrzeżenie numeru PESEL. Jeden formularz służy do wykonania obu tych operacji. Wystarczy zaznaczyć odpowiednie pole wyboru.
We wniosku wskazujemy następujące dane:
-numer PESEL,
-imię (imiona) i nazwisko,
-numer telefonu albo e-mail do kontaktu (nieobowiązkowo).
Dane kontaktowe można przekazać do rejestru danych kontaktowych (nieobowiązkowo).
Jeżeli wniosek o zastrzeżenie numeru PESEL albo cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL jest składany przez jedną z tych osób, to należy uzupełnić wniosek o jej dane (imię, nazwisko, rodzaj, seria i nr dokumentu tożsamości). Jeżeli wniosek składa pełnomocnik, należy również krótko uzasadnić tę okoliczność.
Każde oświadczenie woli składane w formie pisemnej musi być własnoręcznie podpisane. Tak samo jest w przypadku wniosku o zastrzeżenie numeru PESEL. Podpisowi składającego wniosek (ewentualnie jego opiekuna prawnego, kuratora albo pełnomocnika) towarzyszy wskazanie daty i miejscowości.
Jeżeli wniosek jest prawidłowo wypełniony, zastrzeżenie numeru PESEL następuje "od ręki". Urząd wydaje pisemne potwierdzenie tej czynności wraz z pouczeniem o możliwości cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL.
Zastrzeżenie numeru PESEL nie wymaga wniesienia żadnej opłaty.
_____________________________________
Treści publikowane w serwisie internetowym PlanetaPrawo.pl mają charakter informacyjno-edukacyjny. Nie stanowią one porad prawnych i nie zastępują profesjonalnej pomocy prawnej. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek skutki związane z ich wykorzystywaniem. Wszelkie prawa zastrzeżone – powołując się na publikację podaj źródło. Wykorzystywanie zawartości serwisu internetowego PlanetaPrawo.pl jako danych treningowych AI jest zabronione.
PlanetaPrawo.pl - przepisy, praktyczne komentarze, orzecznictwo, marketing prawniczy
Odwiedź nasz Sklep, polub nas na Facebooku, obserwuj nas na Twitterze
Dowody elektroniczne na nowych zasadach
2023-06-19 08:40Jak zatrudnić obywatela Ukrainy?
2022-08-28 13:596 pytań do prawnika: ZAPIS NA SĄD POLUBOWNY
2023-03-05 21:14Milczenie organu administracyjnego
2022-03-16 15:23Karta martwego urodzenia może naruszać przepisy RODO
2023-04-16 09:00Umowa zawarta pod wpływem podstępu
2022-11-13 18:11